Rasism är en sorts kollektivism

Fittjournalen skriver om rasism.

Hon skriver att rasism och vad ”den vita kvinnan gör mot den rasifierade kvinnan”. Men hur är det inte rasism, att påstå att vita begår omoralisk handling x? Om det är rasism när vi talar om hur illa judar eller svarta beter sig (och det är det), är det lika mycket och på samma sätt rasism när resonemanget vänds mot vita.

Hon säger att liberalismen orsakar ”enorma klyftor i samhället” för att den ”tillåter ett fåtal att bli väldigt rika och andra väldigt fattiga”.

1456571_10152038101166131_925888959_n

Hon menar att de andra hela tiden uppstår i liberalismen, för att ”hela politiken bygger på att du utgår från dig själv”. Det stämmer inte heller. Liberalismen menar att individen skall vara fri att fatta beslut om sitt eget liv.

Hon konstaterar att du är ”man för att du inte är kvinna”, och det ligger det ju onekligen något i. Men hon menar också att när man särskiljer sig själv ”från en annan blir denna andra något okänt”. Det är lika onekligen ett hopp i resonemanget. Det implicerar att man bara kan ha kunskap om vad man själv är, så: män förstår inte kvinnor, kvinnor förstår inte män, människor förstår inte djur och levande organismer förstår inte döda ting. Ett till synes felaktigt påstående, eftersom det skulle omöjliggöra all vetenskap.

Hon hävdar att i ett samhället ”med en stark vänster” får inte rasismen något ”fäste”. Enligt vilken källa? Läs om rasismen på Kubai Kina och i Venezuela.

Hon menar att i ett samhälle som ”tänker kollektivt finns inga sverigedemokrater”. Men det är ju precis vad SD gör: de ställer olika kollektiv mot varandra (t.ex. svenskar mot muslimer eller somalier).

8 reaktioner på ”Rasism är en sorts kollektivism

  1. ”För att du ska bli rasist måste du avhumanisera en grupp människor. Detta gör du genom att klassificera dessa människor som de andra. Du är inte rasistisk mot den grupp du definierar sig med. Så för att rasism ska uppstå krävs ett vi och ett dom.”

    Är det inte detta som feministerna sysslar just med? När genusvetarna letar strukturer så delar man upp könen, skulle man göra samma sak mellan invandrare och ”svenskar” eller mellan invandrarmän och ”svenska män” skulle man säkert också hitta strukturer (kulturer). Men då är det rasism. Det handlar väl om att man får sparka upp och den oreflekterade strukturen att vita är mer värda som genusvetare har tagit värde vid gör dem icke sårbara för påhopp och så privilegierade att det bara är jämställt och rättvist att gruppen vita män får lite skit…

  2. Tycker att hon skall flytta till Nordkorea och leva i sitt kollektiva,kommunistiska paradis.
    Har hon tur så överlever hon svälten och förtrycket fast frågan är om hon inte skulle bli avrättad direkt pg.a att ingen vettig människa skulle flytta dit frivilligt.

  3. ”The blacks, those magnificent examples of the African race who have maintained their racial purity thanks to their lack of an affinity with bathing, have seen their territory invaded by a new kind of slave: the Portuguese.” – Che Guevara

    “The black is indolent and a dreamer; spending his meager wage on frivolity or drink; the European has a tradition of work and saving, which has pursued him as far as this corner of America and drives him to advance himself, even independently of his own individual aspirations.” – Che Guevara

    “What is the secular basis of Judaism? Practical need, self-interest. What is the worldly cult of the Jews? Haggling. What is his worldly god? Money! … What is contained abstractly in the Jewish religion — contempt for theory, for art, for history, for man as an end in himself.” — Karl Marx, Selected Writings, by Karl Marx and Lawrence H. Simon, 1994, page 22.

    “It is now absolutely clear to me that, as both the shape of his head and his hair texture shows — he descends from the Negroes who joined Moses’ flight from Egypt (unless his mother or grandmother on the paternal side hybridized with a ******). Now this combination of Germanness and Jewishness with a primary Negro substance necessarily creates a strange product. The pushiness of this fellow is also ******ish.” — Marx To Engels in Manchester, Der Briefwechsel zwischen F. Engels und K. Marx, Stuttgart, 1913.

    “Thus we find every tyrant backed by a Jew, as is every Pope by a Jesuit. In truth, the cravings of oppressors would be hopeless, and the practicability of war out of the question, if there were not an army of Jesuits to smother thought and a handful of Jews to ransack pockets.

    “Take Amsterdam, for instance, a city harboring many of the worst descendants of the Jews whom Ferdinand and Isabella drove out of Spain and who, after lingering a while in Portugal, were driven out of there too and eventually found a place of retreat in Holland.

    “Here and there and everywhere that a little capital courts investment, there is ever one of these little Jews ready to make a little suggestion or place a little bit of loan. The smartest highwayman in the Abruzzi is not better posted about the locale of the hard cash in a traveller’s valise or pocket than these little Jews about any loose capital in the hands of a trader.

    “The real work is done by the Jews, and can only be done by them, as they monopolize the machinery of the loanmongering mysteries by concentrating their energies upon the barter trade in securities. Here and there and everywhere that a little capital courts investment, there is ever one of these little Jews ready to make a little suggestion or place a little bit of a loan. The smartest highwayman in the Abruzzi is not better posted up about the locale of the hard cash in a traveler’s valise or pocket than those Jews about any loose capital in the hands of a trader. The language spoken smells strongly of Babel, and the perfume which otherwise pervades the place is by no means of a choice kind.

    “The fact that 1,855 years ago Christ drove the Jewish money-changers out of the temple, and that the money-changers of our age, enlisted on the side of tyranny, again happen to be Jews is perhaps no more than a historic coincidence.

    “Thus do these loans, which are a curse to the people, a ruin to the holders, and a danger to the governments, become a blessing to the houses of the children of Judah.

    “This Jew organization of loan-mongers is as dangerous to the people as the aristocratic organization of landowners.

    “The fortunes amassed by these loan-mongers are immense, but the wrongs and sufferings thus entailed on the people and the encouragement thus afforded to their oppressors still remain to be told.

    “The loan-mongering Jews of Europe do only on a larger and more obnoxious scale what many others do on one smaller and less significant. But it is only because the Jews are so strong that it is timely and expedient to expose and stigmatize their organization.” — Karl Marx, Leader article, New York Tribune, 4 January 1856. As reproduced in The Eastern Question: Letters Written from 1853 to 1856 Dealing with the Events of the Crimean War by Karl Marx, Eleanor Marx Aveling, Edward Bibbins Aveling, Routledge, 1994 pages 600-606.

  4. Left-Wing Bloodbaths
    http://www.paulbogdanor.com/left.html

    The Infamous Firing Squad (C uba)
    http://www.therealcuba.com/page5.htm

    The Black Book of Communism
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Black_Book_of_Communism

    The Soviet Story
    http://en.wikipedia.org/wiki/The_Soviet_Story
    http://www.sovietstory.com/
    ”The Soviet Story is a 2008 documentary film about Soviet Communism and Soviet–German collaboration before 1941 written and directed by Edvīns Šnore and sponsored by the UEN Group in the European Parliament. The film features interviews with western and Russian historians such as Norman Davies and Boris Sokolov, Russian writer Viktor Suvorov, Soviet dissident Vladimir Bukovsky, members of the European Parliament and the participants, as well as the victims of Soviet terror.The film argues that there were close philosophical, political and organizational connections between the Nazi and Soviet systems before and during the early stages of World War II.[1] It highlights the Great Purge as well as the Great Famine, Molotov–Ribbentrop Pact, Katyn massacre, Gestapo-NKVD collaboration, Soviet mass deportations and medical experiments in the GULAG.”

  5. Rasismens kärna är just kollektivismen. Individualismen är därmed det enda botemedlet mot sådana villfarelser. Just för att den ”tänker” individuellt i motsats till kollektivt.

  6. ”Klass mot klass” eller ”Ras mot ras”, vad är egentligen skillnaden? Kommunismen må inte tänka explicit i etniska termer, men den tänker däremot i kollektiva termer och ställer, precis rasismen och nazismen, grupp mot grupp i samhället och menar på att den ena gruppens fortlevnad och överlevnad är avhängig på att den andra gruppens orättfärdiga ”exploatering” avslutas, med våld om så krävs.

    Detta är också evident i de många folkmord som är på kommunismens samvete. Pol Pot må inte ha utrotat någon baserat på hudfärg, däremot på andra yttre och minst lika oväsentliga egenskaper så som i fall man använde glasögon eller inte och därmed tillhörde gruppen ”borgare” eller inte.

    Man ska heller inte glömma de många judar som under 1800-talet drogs till marxismens budskap eftersom denna, i teorin, lovade att upplösa nationalistiska tankegångar. Dessa judar såg häri ”lösningen på antisemitismen”. Likväl hamnade de mer ofta än sällan i Gulag just för att de var judar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s