Feminismen som rörelse

Jaylazkar skriver om sitt liv i samhället.

Hon säger att hon inte är någon individ, och ömsom att hon ”är en rörelse”, ömsom att hon är ”en del av en rörelse”. Att vara en rörelse, och att vara en del av en rörelse, är två lite olika saker. I vilket fall är hon utan tvivel en individ. Inte en isolerad ö fritt svävandes i vakuum — men alla människor har ett eget medvetande och en egen kropp. Det är vad det innebär att vara en individ.

Hon menar att kritiker angriper hennes intelligens och utseende, men att det är ”där det tar stopp för de som vill avfärda mig och kritisera mig”. Tja, vad sägs om till exempel det som skrivits på den här bloggen, eller Sara Schmenus inlägg om heterosexualitet?

Hon hävdar att kapitalismen försöker ”få oss att tro att allt handlar om nuet” så vi skall ”glömma bort his(/hers)toria”. Hittills har jag trott att ordet ”herstory” bara används som ett slags parodi på genustänkande. Det fungerar kanske inte så bra på svenska heller. Centralt för kapitalism är hur som helst (och som namnet antyder) kapital. Och ackumulerandet av kapital förutsätter att man tänker långsiktigt. Det var tvärtom Keynes som så berömt hävdade att ”på lång sikt är vi alla döda”.

Hon säger att hon är förankrad ”i en historia av kamp” om ”att krossa patriarkala kapitalismen”. Det har rentav varit ”många människor” innan henne ”som har fört exakt denna kamp”. Detta stämmer helt enkelt inte. Feminismen som rörelse kan spåras tillbaka till slutet av 1700-talet, men en feminism som talar om något i stil med Jaylazkars patriarkala kapitalism existerade inte förrän tidigast på 1950-talet.

4 reaktioner på ”Feminismen som rörelse

  1. Angående långsiktighet så är det intressant att de som är övertygade om någon genusteori allt som oftast, när det kommer till praktik, faller tillbaka på ren pragmatism och agerar som om bara det omedelbara nuet existerade. Det här är ingen slump utan en konsekvens av att deras teorier är helt rationalistiska, d.v.s. saknar kontakt med verkligheten. Eftersom så är fallet kan teorierna inte ge någon som helst vägledning när det gäller att handskas med verkligheten och slutsatsen blir att världen är obestämbar och teori – teori i sig – är meningslös. Kvar finns bara handling – vilken handling som helst; vad resultatet blir kan ingen veta i förväg.

    För att tänka och agera långsiktigt krävs principer som härleds ur, och korresponderar mot, den objektiva verkligheten. Det är just denna grund som kapitalismen vilar på, men som helt saknas inom postmodermism och marxism.

  2. Tycker att modern radikal feminism har lika mycket med feminism att göra som homeopati har med medicin att göra. Visst, det utvecklades till något sunt och bra, men sedan grenade det iväg helt åt fänders där man mest bara utnyttjar bara sin föregångares goda rykte samtidigt som man orsakar mer skada än om man inte gjorde något alls.

  3. Hahaha… skitkul ju! Hon menar förstås att hon är en rörelse som är en del av en rörelse som är en individ.. eller nåt. Nej Jaylazkar, det där håller inte eftersom den stora befolkningen, som snart ska fira jul och ha kommersiellt kapitalistkul, mår bra, är nöjda samt har framtidstro och tillförsikt inför sina egna och andras individuella förmågor att skaffa sig ett bra liv. Vi gillar och håller på den patriarkala kapitalismen samt tror på jultomten också. Det du din lilla hatare där.

Lämna ett svar till wigwag Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s